Kunstroute Heemskerk
Op zondag 17 juni heb ik in Heemskerk samen met Isabella Roemer en Jade van der Eng een paar monumenten bezocht. Vanaf het gemeentehuis gingen we naar onder andere de Ezel en het Maerten van Heemskerck beeld.
Het Maerten van Heemskerck beeld
Definitieve ontwerpopdracht: april 1998
Officiële onthulling: 15 november 1998
Materiaal: Brons op steen
Afmetingen: 1,50 x 0,66 x 0,76 meter
Maker: Ellie Baltus


In 1498 werd de beroemde schilder Maerten van Heemskerck in Heemskerk geboren. Omdat er behalve een grafmonument geen herinnering was aan deze beroemde Heemskerker, besloot de gemeente Heemskerk om 1998 uit te roepen tot het Maerten van Heemskerck jaar en de schilder te gedenken met een kunstwerk.
Ellie Baltus kreeg de opdracht een standbeeld te maken. Als voorbeeld werd er een schilderij gebruikt die hij zelf had geschilderd en waarop hij te zien is terwijl hij het Colosseum tekent. De schilder is afgebeeld in de klassieke houding, zoals normaal was in die tijd. Ook zijn er vormen gebruikt die zeker niet klassiek zijn. Je ziet onder andere een fietsband, een fles, een koffiekan, een schedel en een telefoonboek. Van al deze voorwerpen maakt Elly Baltus een collage waardoor er een heel herkenbaar momument ontstaat. Veel voorwerpen verwijzen naar de geschiedenis en de functie van Maerten van Heemskerck. Aan de urinefles en het opengeslagen boek medische tekeningen kun je zien dat hij vroeger ooit arts is geweest. Er is veel tijd besteed aan het maken van het beeld en het is met de hand gemaakt. Van de onderdelen zijn mallen gemaakt, die vol zijn gegoten met brons.
Beeld zonder titel
Officiële plaatsing: juni 1994
Materiaal: keramiek op beton
Afmetingen: 1,60 x 0,60 x 0,75 meter
Maker: Jan Snoeck


De stijl van Jan Snoeck is de laatste jaren vrij constant. Hij maakt voornamelijk keramische beelden in de vorm van ‘mensstoelen’ in verschillende vormen en maten. Ze hebben een Egyptische sfeer en hebben een strakke vlakverdeling. Het is in delen opgebouwd op een betonnen kern. Er worden weinig kleuren gebruikt, maar het ziet er toch uitdagend uit. Vooral wit en zwart met 1 of 2 extra kleuren (in dit geval lichtgroen en geel). De rechthoekige tegels zijn gescheiden door strakke naden. Door de verschillende kleurvlakken te scheiden met een voegnaad, kan elk stukje in een andere kleur geglazuurd worden zonder dat de kleuren in elkaar overlopen. Door het te glazuren behoudt het buitenbeeld zijn kleur. Het is redelijk slijtvast, ongevoelig voor zon, water en zuur. Ook heeft het weinig onderhoudt nodig. Snoecks werk spreekt veel mensen aan en is aantrekkelijk voor kinderen. De stoel is een beeld die bekeken mag worden, maar die vooral uitlokt om erop te gaan zitten. Door zijn vrolijke en vriendelijke uitstraling is het beeld een van de meest geliefde kunstwerken in Heemskerk.
De ezel
Officiële plaatsing: november 1988 op de hoek van de Maarten van Heemskerckstraat.
Herplaatsing: 1994 Burgemeester Nielenplein
Materiaal: brons
Hoogte: ongeveer 90 centimeter
Schenking: Rabobank aan het gemeente bestuur van Heemskerk


De ezel is al heel lang verbonden met Heemskerk. Het is ook de bijnaam van de inwoners van Heemskerk. Het komt door het agrarische verleden van het dorp. Vroeger waren de inwoners te arm om een paard te kopen en namen daarom een ezel. Daarmee brachten ze hun groenten naar de markt en veiling. Tegenwoordig krijgt Heemskerk tijdens carnaval de naam ‘Ezelenheem’. De ezel op het Burgemeester Nielenplein is gemaakt door middel van een gipsen mal. Het is vrij natuurlijk en op ware grootte gemaakt en je ziet de vingerafdrukken van het boetseren. De ezel is bij de bevolking erg populair en veel mensen willen hem aaien. Hierdoor zijn de rug, de oren en de snuit in de loop der tijd geel glanzend geworden. Dit komt bij veel bronzen beelden voor die vaak aangeraakt worden. Bij de herplaatsing is het dier met de snuit naar de Rabobank gezet. Hij is een slag gedraaid, waardoor hij qua richting een beetje afwijkt van hoe de straatstenen liggen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb